V predchádzajúcom článku Online obchod krok za krokom II. som prirovnal web stránku k domu. Doména je adresa, hosting je pozemok a stránka či eshop je dom. Rovnako ako o dom aj o web stránku je potrebné sa starať. Pravidelná starostlivosť udržuje stránku bezpečnú, rýchlu a obsahovo aktuálnu.
Starostlivosť o stránku môžeme rozdeliť na dve oblasti:
- technická údržba – tieto činnosti vykonávame na pozadí a návštevník stránky ich ani nevníma,
- úpravy dizajnu a tvorba obsahu – priamo viditeľné návštevníkom stránky.
Obe oblasti popíšem podrobnejšie. Poďme na to.
Technická údržba
Tak ako dom, aj web stránka či eshop potrebujú pravidelnú údržbu. A rovnako ako pri dome, aj pri web stránke je ideálne, keď sa o údržbu postará odborník. Čo to ale tá technická údržba je?
Je to súbor úkonov, ktoré vykonávame na pozadí. Majiteľ ani návštevník stránky výsledok týchto prác na prvý pohľad nevidí a to je dobre. Vvýsledkom je plynulá prevádzka eshopu bez výpadkov a technických problémov.
Čo naša starostlivosť o stránky klientov obnáša:
- pravidelné kompletné zálohovanie eshop, obsahu a databázy na lokálny počítač,
- aktualizácia kódu s ohľadom na bezpečnosť a predchádzaniu vírusových hrozieb,
- úpravy nastavení hostingu a infraštruktúry.
Úpravy dizajnu a tvorba obsahu
Dizajn web stránky a jej obsah vidí návštevník okamžite. Už po pár sekundách od príchodu na stránku dokáže návštevník vyhodnotiť:
- či sa mu stránka páči a aké emócie v ňom vyvoláva,
- či sa na stránke dokáže rýchlo zorientovať,
- či je obsah aktuálny,
- či odchádza alebo ostáva.
Myslite na to, pretože aj na prvý pohľad nepodstatné maličkosti rozhodujú o tom, či získate zákazníka a zarobíte, alebo odíde a už sa nevráti.
Vďaka čomu zistí návštevník vašej stránky, že sa o ňu nestaráte? Sú to tieto „maličkosti“:
- na stránke sú neaktuálne oznamy – napríklad otváracie hodiny počas vianoc tam nájde ešte v marci,
- na stránke sú upútavky na neaktuálne zľavové akcie,
- najnovšie články v blogu sú niekoľko rokov staré,
- na stránke sa zobrazujú chybové hlásenia alebo upozornenia,
- v pätičke je copyright z roku 2000.
Už pri tvorbe obsahu sa dá týmto „chybám“ predchádzať. Vždy, keď uverejňujeme časovo ohraničený obsah, nastavujeme jeho automatické stiahnutie zo stránky. Ak nám klient dá súhlas, s dohodnuou pravidelnosťou publikujeme články na jeho blogu. A vďaka technickej údržbe sa chybové hlásenia neobjavujú nikdy.